Iskolánk története
Az intézmény előzményei
Nyírtelek település Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye fiatal kisvárosa, mintegy 7200 fő lakossal. Nyíregyházától 10 km-re helyezkedik el. Jelentős fejlődésen ment keresztül az utóbbi években, viszont oktatási intézményei többször átszerveződtek. Évtizedekig két önálló általános iskolája volt a településnek, 1-8. évfolyamon mindkét épületben 2-2 osztállyal. Nyírtelek település első iskolájának alapítása 1872-ben történt meg. Az azóta városi címet kiérdemlő település közoktatási életében azonban nagy változások történtek. 2004.július1-jén a település két különálló oktatási intézményét és az 1979-ben alapított könyvtárat többcélú intézménnyé vonták össze Nyírteleki Általános Művelődési Központ néven.
A következő fordulat a 2012.évi CLXXXVIII. törvény megszületése után következett be oktatásunkban, amikor az Országgyűlés a minden gyermek számára azonos esélyeket nyújtó köznevelési rendszer, a feladatellátás szakmai színvonalának emelése, egységessége, valamint a hatékonyabb, költségtakarékosabb intézményfenntartás érdekében törvényt alkotott a köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami átvételéről. 2013.január 1-jén a Nyírteleki ÁMK megszűnt, s létrejött a Nyírteleki Általános Iskola oly módon, hogy a korábban (2004-ig) Herman Ottó Általános Iskolának nevezett intézmény épülete adott otthont az alsó tagozatnak, a régi Királytelek Általános Iskolában pedig a felső tagozat működött.
Sajnos nem volt elegendő diák ahhoz, hogy mindkét épület újra 1-8 évfolyamon működjön.
A legnagyobb problémát ez a „kétlakiság” jelentette– egy intézmény voltunk két teljesen különálló, egymástól mintegy 2,5 km-re lévő épületben. A megosztottságot a települést átszelő 38-as főút tovább mélyítette. Földrajzilag is mintegy elkülönítette egymástól a két épületet, megnehezítve az átjárást a pedagógusok számára. 2013- 2017 között több fenntartója volt az intézménynek. Nyírtelek Várostól a KLIK Nyíregyházi Tankerületéhez került, majd 2017.szeptember 1-től a Debrecen –Nyíregyházi Egyházmegye vette át. Fenntartónk Palánki Ferenc megyéspüspök Úr , aki új intézményt alapított Szent Anna Katolikus Általános Iskola néven.
Új mérföldkőnek számít az intézmény életében 2021. december 01., amikor átadásra került a felújított épületrész, és az új tornaterem. A Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye, mint fenntartó beruházása tette lehetővé, hogy több év után újra egy épületben nevelhetjük-oktathatjuk az 1-8. évfolyamon tanuló diákokat.
A fenntartónkról a Debrecen- Nyíregyházi Egyházmegye honlapján informálódhatnak.
Intézményünkben 8 évfolyamon 14 osztállyal folyik az oktatás. 27 fő pedagógus, 4 fő nevelést oktatást segítő kolléga (iskolatitkár, könyvtáros, pedagógiai asszisztens, rendszergazda) foglalkozik a tanulókkal. 6 fő gondoskodik az épület tisztaságáról s környezetének rendben tartásáról . A gazdasági feladatokat 1 fő gazdasági vezető látja el. A tanulók, intézményi dolgozók lelki életét pedig 1 fő lelkivezető erősíti.
Pedagógia programunk mottója:
„SERVA ORDINEM ET ORDO SERVABIT TE’”
„Őrizd meg a rendet és a rend megőriz téged.”
(Kegyes Tanítórend jelmondata)
Az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai alapelvei, céljai
Iskolánk az általános nevelési-oktatási célok megvalósítása mellett célul tűzte ki tanulói vallásos, az Egyházhoz és a benne élő Krisztushoz hű katolikus nemzedék nevelését. Pedagógiai alapelveinket az intézmény típusa, a helyi társadalmi igények, és az iskola feltételrendszere határozza meg. Ennek megfelelően pedagógiai programunk a következő alapelvekre épül:
- gyermekközpontúság
- világnézet, hit-vallás
- a tudás iránti vágy felkeltése
- esztétikára való nevelés
- a „másság” elfogadása
- testi- lelki egészség.
Oktató-nevelő munkánkat át kell, hogy hassa az egyetemes emberi értékek közvetítésének szándéka: humánum, szeretet, jóság, hit, erkölcs, nemzethez való kötődés, felelősségérzet, kötelességtudat.
Iskolánk egyik legfontosabb alapelve a gyermekközpontúság, melynek feltétele olyan otthonosan működtetett iskola, amelyben jól érzi magát a gyermek, mert alkotó módon vehet részt a tanítás-tanulás folyamatában: ahol ötletei, játékai, feladatai, kérdései, alkotásai szervesen beépülnek az iskolai foglalkozásokba. Mindezek által felkeltjük bennük a tudás iránti vágyat, hozzásegítjük őket ahhoz, hogy személyiségük egészségesen fejlődhessen.
Célok:
- életkori sajátosságok figyelembevétele
- sikerélményhez juttatás (mindig „gyermek közelben” maradni)
- a felnőttek iránti tisztelet, megbecsülés kialakítása (tanár-diák viszony, szülő-gyermek viszony, tanár-szülő viszony)
- családi tradíciók tiszteletére való nevelés
- pozitív életvezetés (egészséges életmódra való nevelés).
„Szent Anna! Máriának szülője, Te vagy a példakép.
Kérj mennyben szent kegyelmet,
-Ha kéred megleszen -,
Hogy éljen minden gyermek
Szentül, erényesen.”
- A legfőbb emberi értékek keresztény hitünkben gyökereznek és Jézus életében mutatkoznak meg legteljesebben. Ezért a diákok példaképéül Jézust, az Őt követő szenteket és a ma körülöttünk élő szent embereket kell állítanunk. A személyiségfejlesztés alapja a szeretetparancs hármas egysége: szeretni Istent, szeretni embertársainkat, úgy, mint saját magunkat.
Iskolánk igény és lehetőség szerint az alábbi tanórán kívüli foglakozásokat kínálja:
- Napközis, tanulószobai foglalkozások.
- Sportkörök: tömegsport, kosárlabda, labdarúgás.
- Szakkörök (idegen nyelvi, művészeti, horgász).
- Tanulmányi versenyek: helyi, kistérségi, megyei, országos és nemzetközi versenyek.
- Kulturális versenyek.
- Házi bajnokságok különböző sportágak keretében. Sportversenyek.
- Iskolai rendezvények: diáknap, gyermeknap, jeles napok (pl. Föld napja, Állatok világnapja, Madarak és Fák napja stb.), ünnepi műsorok, megemlékezések, farsangi mulatság, Adventi forgatag, Mikulás nap, karácsony, gyermeknap, DÖK nap.
- Egyházi ünnepekről való méltó megemlékezés.
- Bekapcsolódás az egyházközségi és egyházmegyei programokba.
- Erdei iskola, tanulmányi- és osztálykirándulások.
- Múzeum, kiállítás látogatások, színház és hangverseny látogatások, mozi látogatások.
- Iskolaelőkészítő foglalkozások az óvodásoknak (iskolába hívogató programsorozat az első osztályosok beiratkozásáig).
- Nyílt tanítási nap felső tagozaton (4. évfolyamból az 5.-be való átmenet segítése).
Iskolán kívüli fejlesztési módszerek: bekapcsolódás a közéletbe (városi ünnepélyeken való részvétel, helyi újságban való megjelenés).